mandag 4. februar 2013

If you embrace India, India will embrace you

Førsteinntrykket av India: "Jeg sitter på bussen fra flyplassen til Pondicherry og har skuldrene senka. Har ikke vært forberedt på India, da det hele er så surrealistisk, men nå føles det på en rar måte som jeg endelig er hjemme igjen. I et nytt og spennende land med spennende studier og masse flotte folk. Sola har stått opp og landet er så langt flatt og vakkert, preget av mange kyr med malte horn. Akkurat nå kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skulle ville dra tilbake til livet i Norge, for min plass er her."

Jeg har nå bodd i India i nesten tre dager, og jeg elsker det allerede. Pondicherry er en utrolig nydelig by, vi bor rett ved strandpromenaden og snart skal vi også få fiksa oss sykler så vi kan sykle rundt i byen. Vi er 80 studenter fordelt på fire ulike hus, og vi er så heldige at vi har en familie i huset vi bor i. Mamma Rani og Pappa Raj er utrolig gode mot oss, i går lagde Mamma Rani indisk frokost til oss og det var veldig godt (og sykt mye!). Vi har en svær takterasse og et kjempestort rom og gigabad som jeg deler med Ingvild og Mathilde. All maten jeg har prøvd til nå har vært veldig god, og det er veldig spennende å bestille mat fra en meny når man ikke skjønner hva noe er og personalet ikke snakker engelsk.

Takterassen vår, de to vinduene på midten av bildet er inn til leiligheten/rommet vårt

I gatene er det mange løshunder og sinnsykt mange kråker som lager et konstant soundtrack til byen. Over alt er det trafikk og rickshawer, men overraskende lite i forhold til hva jeg hadde forberedt meg på. I dag har vi hatt første dag på studiesenteret som ligger på et resort omtrent 15 kilometer fra byen, og det er paradis på jord. Vi har et stort badebasseng, klasserommet vårt er kjempestort med stråtak og uten vegger, og rett ved ligger stranda og havet som er kjempedeilig. Da vi kom i dag fikk vi "et tredje øye" i pannen og blomster i håret, før vi hadde en slags kort innledning til lokale tradisjoner og et rituale hvor vi tilbedte Ganesh. I sammenheng med dette fikk vi også en sånn rød flekk i pannen før vi hadde en omvisning på området. Denne uken har vi tre felles forelesinger om India med de som studerer religion, og den første i dag om indisk historie var veldig spennende (overskriften er et sitat fra foreleser dr. Sudha Ramachandran).

Alt i alt er India kjempeflott! Studiene virker utrolig bra organisert og alle folkene jeg har møtt virker kjempehyggelige. Vi bor kjempefint i vårt "home away from home" og alt er veldig bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar