søndag 10. februar 2013

Indisk sykling, sarishopping og rebusløp

Sykling på venstresiden i indisk trafikk på mørk kveldstid på min rosa sykkel er noe helt annet enn å sykle i Vietnam eller i Norge. Det går fort fort fort, ringeklokka klirrer i ett sett i takt med tutingen fra biler, motorsykler og rickshawer. På vei hjem nå i kveld havnet vi i en trafikkork i de smale gatene i den franske delen av byen, hvor vi bor, hvor den var en svær buss som prøvde å snu i et lite kryss. Biler over alt, lite belysning i gata, vi sneik oss mellom biler og motorsykler og kom oss gjennom kaoset med livet i behold. Det er en risikosport som er veldig spennende, elsker å gå i ett med denne tidvis galne trafikken.

Dagene flyr av gårde som aldri før, fullstappet i forelesninger, seminarer, middager, shopping og lesing. Vi har hatt velkomstmiddag med alle 80 studentene, badet i det indiske hav (eller, de andre har mens jeg har vassa, må vente enda ei uke og litt til for at tatoveringen skal gro) og blitt solbrente. På onsdag hadde vi sarishow her på huset hvor ei dame viste frem mange ulike typer sarier, og to dager senere var det tid for å kjøpe sari selv til indiadagen vi skal ha på skolen kommende onsdag. Vi var en gjeng på fem jenter som sykla til sentrum og ruslet rundt i noen svære butikker med uendelige stoffer, farger og mønstre, før vi møtte på noen kjente ansikter fra studiet som var på sarishopping med hun som hadde vist frem sariene to dager tidligere. De hadde alle fått fiksa sarier til seg selv, så Manisha (saridamen) tok oss med på markedet og på null komma niks hadde vi sarier alle fem. Jeg sto mellom to stykk, en sennepsgul og en grønn, så da hun sa "finish now??" og Ingvild sa "ta begge!!" kjøpte jeg plutselig to sarier. Vi fikk tatt mål og valgt ut stoff og farger til blusen som skal være under sarien, totalt betalte jeg hele 250 kroner for to fulle sarier. På tirsdag skal vi hente det ferdige resultatet, og jeg gleder meg som en unge!

Jeg kjøpte blant annet den gule som Manisha holder


I går hadde vi rebusløp i byen med nesten alle studentene, hvor vi ble inndelt i lag, raste ned trappa fra fjerde etasje, stappa alle fem på laget inn i en rickshaw og raste av gårde mot første post. Det var syv poster/steder i byen vi skulle innom, ta bilde med alle lagmedlemmene og finne bokstaver fra spørsmål som til slutt skulle ende opp i et ord. Vi fikk svetta godt, der vi raste gjennom markeder, opp og ned trapper og satt oppå hverandre i rickshawen. Svettinga var ikke forgjeves, for vi vant!




Alle bildene fra rebusløpet er Mathilde sine

Ellers leser jeg Bridget Jones som jeg kjøpte for 10 kroner og smører meg iherdig med solkrem, myggmiddel og tigerbalsam. Spiser indisk mat og idoform, drikker pasjonsfruktjuice fra Nilgiris (supermarkedet i byen) og dusjer gjerne flere ganger daglig på vårt megastore bad. Kyr i gatene er ikke lenger unormalt eller rart, og hver kveld sovner jeg til kråkeskrik og katteskrik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar