onsdag 7. november 2012

Halong Bay: descending dragon

På lørdag pakka vi tingene våre, spiste lunsj og kake på Cargo, handla inn litt proviant på AP-mart og tok farvel med de fantastiske resepsjonistene på Hai Au hotel, før vi hoppet i bilen og Hoi An forsvant bak oss. Natta ble tilbragt i Hanoi, før vi søndags morgen ble henta av en minibuss som skulle ta oss på tur til vakreste Halong Bay.

 

Den første dagen padlet vi i kajakk og gikk i grotter, og noen gikk tur på Ti Top island, mens jeg valgte å ta bilder av det heller. Skulle ønske jeg kunne tatt bilder under padlingen, men jeg har ikke vanntett kamera. Godt var det at jeg ikke gamblet på å holde det tørt, for jeg var klissblaut når jeg kom opp i båten vår igjen. Det hadde uansett vært vanskelig å fange stemningen, med den gode, salte lukten av hav og med alle de majestetiske øyene som omringet oss. Vi sov over på båten, og det var så ufattelig deilig å være på en båt igjen. Det kjentes som balsam for sjela, den perfekte pausen før eksamenskrivingen skulle i gang.


Dette bildet møtte meg da jeg sto opp og gikk ut av lugaren min på mandag. For en idyll! Vi var oppe tidlig for å spise frokost og for å dra videre til Cat Ba Island, hvor dagens program skulle foregå. I det vi var på vei av båten da vi var fremme på øya, fikk vi beskjed om at vi burde ha på gode sko, siden vi skulle på 'hiking' i en nasjonalpark. Med det første var vi ganske negative, men turen endte opp med å bli ganske så fin!




Vi fikk svetta godt da vi gikk i jungelen opp, ned og rundt mange fjell før vi til slutt nådde toppen på målet med en helt fantastisk utsikt. Det er absolutt ikke vanskelig å forstå at Halong Bay regnes som en av verdens syv naturlige undre! Etter to timer på tur kom vi oss videre til hotellet vi skulle bo på, spiste lunsj og dro til Monkey Island. Vi fikk vite at det var 50/50 sjanse å se aper eller ei, men gjett om vi så aper! De var helt ville, stjal og angrep folk.





Da apene ikke hadde mer å stjele fra folka på stranda, begyne de å lekesloss med hverandre i stedet.


Bronwin, en canadisk jente vi reiste med, ble angrepet av en ape. Hun forsøkte å kaste vann på den, ettersom de ikke liker det, men hun fikk et problem da hun gikk tom for vann. Enda en ape kom løpende, hun falt litt og fekta rundt seg med håndkleet før hun klarte å komme seg nok unna til å spurte ned til vannkanten hvor alle vi andre sto.


Fjällreventvillingene (trillingene?) på tur langs stranda, etter en lang og deilig dag. Turen til og fra Monkey Island var også veldig fin, vi kjørte blant annet forbi en flytende landsby. Tror jeg skal investere i et hus og en båt der, det var veldig vakkert og fredlig.



Flytende shopping! De har kioskbåt, matbutikk på brygge og til og med klesbutikk!


Tror nok dette må være drømmehjemmet mitt, om du ser bort fra alle turistene som tøffer forbi i cruisebåtene sine.





Jeg, Ingvild og Mathilde hadde selvsagt ikke båten for oss selv. Vi reiste med en god gjeng fra både Canada, USA, Australia, Nederland og Danmark, og de (fleste) var veldig trivelige. Tirsdags morgen var det opp og ut i bussen, før vi kom på båten som skulle ta oss tilbake til Halong hvor bussen til Hanoi skulle møte oss. Det var en rolig og deilig tur, med sjøluft, vinden i håret og Murakami i hendene. Deilig! Jeg ble fristet til å ringe pappa og høre om vi kunne dra ut på båttur når jeg kommer hjem, men glemte at det ikke er over 20 grader i Norge.. Det er kjempevanskelig å beskrive idyllen og den varme, gode følelsen over hele turen, de majestetiske fjellene/øyene som ser ut som de er dratt ut fra Avatar og alt vi har gjort, så jeg prøver å la bildene snakke litt for seg.

Tilbake i Hanoi skilte jeg lag med Mathilde og Ingvild som skulle bo på luksushotell. Etter noen timers sløving/soving møttes vi for å dra på et lokalt sted og spise vietnamesisk mat, ettersom det var deres siste kveld i landet. Etter vi har satt oss og bestilt ser jeg meg litt om, og der på nabobordet vårt sitter guiden fra turen vår! Han kunne fortelle at han hadde fri dagen etter, og det betydde fest med kollegaene. Vi ble presentert for sjefen for selskapet vi dro med og mange andre som jobba der, ble påtvunget shots med risvin (første gang jeg smakte det, så det var vel på tide!) og vi var ikke halveis nede i ølglasset før de kom med nye. Det var kjempehyggelig, men etter hvert klarte vi å komme oss unna. Jeg fikk se jentene sitt helt vilt luksuriøse rom og fikk ligge i prinsessesengene deres litt før vi tok farvel og sa "snakkes i Stavanger i desember!". Nå er de dratt hjem, mens jeg har dratt videre til en øy helt sør i Vietnam. I det flyet gikk inn for landing, og det store, blå havet kom nærmere og nærmere, fikk jeg øye på Con Dao. Vi kom inn mot land, og det så nesten ut som vi var på vei til å lande i havet eller om vi var heldige på stranda, men i det vi var et par meter over stranda dukket en flystripe opp. Jeg gikk ut av flyet, og det var som å komme inn i en episode av Robinson eller Lost. Alt jeg kunne se rundt den lille flyplassen var fjell og skog. En buss hentet meg og et par andre, slapp meg av på veien ved Con Dao Camping. Her bor jeg i ei lita hytte ved strandkanten, hvor jeg skal være og skrive eksamen den neste uken. Gleder meg til å utforske dette stedet litt i løpet av dagene som kommer, så kommer det nok bilder fra mitt nye lille øyparadis i en annen omgang. Liker øyer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar