mandag 26. november 2012

Kambodsjas mørke fortid

Har kjørt tuk tuk i Phnom Penhs gater med munnbind på, etter å ha følt at jeg skulle både besvime og kaste opp av pusteproblemer i den forferdelige luften. Tror sjåføren så meg lage grimaser og holde meg for munnen, han leste hvertfall tankene mine og stoppet for å kjøpe dette munnbindet til meg. Du kan si det var et par lokale som stirret, men det hjalp faktisk masse å bruke det. Likevel er jeg enda ikke blitt så lokal at jeg bruker det innendørs og inni biler/busser.


På lørdag var jeg på the Killing Fields rett utenfor Phnom Penh, og det var så forferdelig, men så veldig fint stelt i stand med audio tour og det hele. Mellom 1 og 3 millioner mennesker ble brutalt drept under Pol Pot regimet i Kambodsja, historien er skummelt lik den vi så i Europa under 2. verdenskrig. Pol Pot, som var lederen av Khmer Rouge, er faktisk ofte beskrevet som "the Hitler of Cambodia", og det er absolutt ikke rart. Babyer ble slått mot dette treet til de døde (pistolkuler var dyre), og da stedet ble oppdaget etter regimet falt i 1979 ble det funnet spor av blod, hud og hjerner her på akkurat dette treet. Hvorfor drepe uskyldige små babyer? Så det ikke skulle være noen gjenlevende familiemedlemmer som senere kunne finne på å hevne seg.

 
Fanger ble fraktet fra S21-fengselet ut hit, og som oftest ble de henrettet samme dag. Det ble spilt høy musikk slik at fangene som 'ventet på sin tur' ikke skulle høre hva som foregikk. De som ble fengslet, torturert og til slutt henrettet var intelektuelle, religiøse, fremmedspråklige (etniske minoriteter, vietnamesere, thaifolk ++), folk med briller, generelt alle som kunne ha kontakt med eller støtte tidligere eller utenlandske styresmakter eller i det hele tatt være et hinder for "revolusjonen". Helt ubeskrivelig fælt å gå blant skilt som sier at vi ikke skal gå på massegravene...


Det som også er skummelt er at ingen visste hva som foregikk her. Grensene til Thailand, Laos og Vietnam var stengte, landet hadde ingen kontakt med verden utenfor. Selv innenfor grensene var det få som visste om hva som skjedde, de som visste om Killing Fields var enten soldater/henrettere på stedet, ellers så var det 'vanlige' folk som levde i sine siste minutter.

Det er så mye vi ikke vet, så mye vi ikke lærer. Dette er bare en av mange massegravområder i Kambodsja, og S21 var bare et av mange torturfengsler over hele landet. Her, på Choung Ek, ble det funnet massegraver med rett i underkant av 9000 døde mennesker. Det er laget til et minnested for alle de opptil 3 millionene som mistet livet sitt under Pol Pot, og man går fritt rundt på områder med hodetelefoner som forteller om hva du ser. Det var en tøff, men viktig dag for meg. Selv om det er hardt å besøke slike steder vil jeg absolutt anbefale folk som er i området om å besøke det, for det var veldig flott stelt i stand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar